SIDOR

Wednesday, April 24, 2013

The story of my skin - a long one

Yes, jag råkar vara ganska fåfäng och utséendefixerad. Och när man i tonåren började få lite finnar, tyckte jag det var ganska jobbigt, jag hade tack och lov inte jättemycket, utan kunde dölja det rätt bra. Men sedan dess har jag liksom alltid haft svårt för att visa mig utan foundation och smink. Jag har fått uppfattningen om att min hy är dålig och måste döljas. Komplexet hänger kvar!

När jag gick på gymnasiet började min hy bli bra igen, vilket var helt underbart!
Fatta då att jag blev RIKTIGT deppig när jag något år efter gymnasiet fick sämre hy än någonsin.. när man trodde att man blivit vuxen och skulle slippa finnar.. Stora ömmande finnar och bölder som tog flera veckor att försvinna och läka ut. och när de väl läkt så lämnade de röda ärr efter sig. Folk säger att det kanske är ett lyxproblem, och självklart finns det tusentals saker som är värre, men man ska inte underskatta hur dåligt man kan må över en dålig hy. Depression ligger inte så sällan långt ifrån när man drabbas.. Jag tror alla som har haft en finne och bryr sig om sitt utséende vet hur det är.

Fick tillslut DUAC, som är en receptbelagd gel som man smörjer problemområdena med utskriven av en hudläkare. Det var verkligen räddningen för mig! Cirka tre månader senare var min hy mycket, mycket bättre, och jag fick tillslut en ganska bra balans i hyn igen.
....Tills jag för ett år sedan började studera till Make Up Artist. Det dröjde typ två veckor innan min hy blev totalkass igen... Vilket inte gjorde saken bättre att gå en Make Up Utbildning under tiden.. SKITJOBBIGT, eftersom man dessutom skulle komma osminkad varje dag till skolan... We got a problem Houston.

Det tog väl sisådär tre månader efter skolans slut tills jag fick någorlunda kontroll över huden igen.. och det tack vare DUAC-gelen som jag fick recept på igen.
Funkar sjukt bra gör det i alla fall.. guds gåva till finnarna! Jag skämtar inte! Den har räddat mitt liv ett flertal gånger.

Tänkte skriva ett inlägg om min dagliga hudvårdsrutin här i ett nytt inlägg för dem som är intresserade.. Jag själv googlade sönder nätet när min hy var dålig för att hitta tips, trix och produkter som funkar. Så kanske kan det hjälpa någon!


 
En bild från när min hy inte var så rolig och då har jag ändå smink på mig på bilden. Underbilden är tagen häromdagen utan något smink alls! ..Trodde aldrig jag skulle lägga upp en sådan här bild! Dreams are coming true, haha! ;)
 

No comments:

Post a Comment

............