SIDOR

Saturday, August 20, 2016

How we survive is what makes us who we are.

Rädslor, varför skapar vi dem i vårt inre? Inkapslade känslor som jobbar mot vårt syfte.
Jag tänker på mitt liv, på mina rädslor. En rädsla att binda sig, en rädsla att få uppleva något fantastiskt som man sen kan komma att förlora.
Så många tårar som trillat ner för mina kinder varje gång jag öppnat upp mig och blottat mina känslor. Blivit avvisad och känt mig oönskad. Byggt på en mur varje gång jag trillat dit. Intalat mig själv att aldrig bli kär igen. Att aldrig få låta någon annan ha makten över mina känslor, få mig att tappa kontrollen. Muren som jag byggt på varje gång har blivit högre och högre.
Att ha ett sårat hjärta, ett trasigt förhållande till kärlek.
För just då, i det ögonblicket som jag blev avvisad var det kanske det enda rätta för mig. Det enda jag visste om. Att avvisa kärleken och göra den till något omöjligt för att konstatera att jag inte behöver den. Det jag gjorde, gjorde jag för att överleva. Ett sätt att hantera känslorna på, att gå vidare, att rädda mig själv. Jag läste ett citat för ett tag sen som löd; "How we survive, is what makes us who we are." Jag kunde inte då riktigt förstå innebörden av citatet, men på något sätt talade det till mig. Så jag sparade ner det på datorn. Och av någon anledning dök citatet upp i mitt huvud nu, några månader senare. Och nu förstår jag exakt vad det syftar på. Det är så märkligt hur livet fungerar. Kanske låg citatet i mitt undermedvetna och marinerades tills polletten föll ner.
Så detta var kanske mitt sätt att överleva. Något nödvändigt trots allt. Något jag skulle gå igenom för att utvecklas, för att komma vidare till nästa steg i livet.
Men nu måste jag ta itu med vad jag en gång gjorde till en sanning för mig. Nu, när jag förstår varför jag gjorde så som jag gjorde.
Nu är det min uppgift att lösa upp mina gamla föreställningar. Att skapa en ny uppfattning om vad kärlek är. Att det betyder något annat än tårar, sårad självkänsla och en känsla av att inte räcka till. Jag måste lösa upp mina inkapslade känslor, mina rädslor.


soulell , juni 2013



No comments:

Post a Comment

............